Vind jij het ook zo verwarrend dat op je vitamine potje soms staat ‘417% ADH’. Dat is wel 4,17 keer de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van een bepaalde vitamine? De overheid stelt toch zeker norm vast zoals de ‘ADH’ die goed voor je zijn?

Die ADH-waardes zijn erg controversieel. De meningen van wetenschappers, artsen en therapeuten lopen uit een van: “als je maar gezond en gevarieerd eet dan heb je helemaal geen vitamines of supplementen nodig”. Maar ook “iedereen zou extra vitamines en supplementen moeten slikken want zelfs als je super gezond en biologische eet zijn onze waardes nog steeds niet optimaal”. Ik vraag me al jaren af ADH hoe ik hier brood van moet bakken. Totdat ik dit weekend een interessant artikel las in een artikel van Pim Christiaans*. Nu begrijp ik beter ik of ik meer dan de ADH kan innemen. Ik deel het graag met jullie hoe het zit met die ADH’s.

Hoe komt de ADH tot stand?

Alles draait het om een optimaal afgestelde stofwisseling. Dit zijn alle biologische processen in ons lichaam die er samen voor zorgen dat onze voeding, drank en adem worden omgezet in energie, hormonen, spieren of neurotransmitters. Dit gebeurt met behulp van enzymen en duizenden hulpstoffen zoals vitaminen en mineralen. Dit geldt ook bij ‘gezond ouder worden’.
Mensen die geen optimale stofwisseling hebben, verouderen sneller dan mensen met een optimale stofwisseling. Een stofwisseling die niet optimaal is kan worden veroorzaakt door:

  • genetische weeffoutjes (mutaties in je DNA)
  • te weinig vitaminen en mineralen
  • bij het ouder worden gaan steeds meer enzymen in kwaliteit achteruit

Het is gebleken dat de kwaliteit van enzymen die nodig zijn bij de stofwisseling, achteruit gaat onder meer door een gebrek aan vitaminen en mineralen. In het uiterste geval ga je zelfs dood als je de essentiële (die je niet zelf in je lichaam kunt produceren en dus via voeding binnen moet krijgen) vitaminen en mineralen helemaal niet binnen krijgt via je voeding. Zonder vitamine C krijg je scheurbuik, zonder vitamine B1 krijg je beriberi en zonder vitamine D krijg je rachitis. Zo heeft elke essentiële voedingsstof zijn eigen kenmerkende rampzalige gevolgen als je er te weinig van binnen krijgt. Overheden hebben daarom van elke voedingsstof vastgesteld hoeveel we er (met een ruime marge) dagelijks van nodig hebben om gezond te blijven. Dit is de eerder genoemde Aanbevolen Dagelijks Hoeveelheid.

Ben ik  gezond als ik de ADH binnen krijg?

Het antwoord daarop is ‘waarschijnlijk niet’. Als je de ADH vitaminen en mineralen binnen krijgt maar toch onvoldoende voor een optimale stofwisseling, dan bent je ogenschijnlijk wel gezond en voel je misschien prima. Toch loop je ongemerkt binnen in je lichaam schade op omdat veel enzymen er, zonder de benodigde vitaminen en minerale hulpstoffen, werkeloos bij liggen. Het is belangrijk om te weten dat elke vitamine of elk mineraal voor heel veel verschillende processen in ons lichaam worden gebruikt. Zo speelt magnesium wel bij meer dan 150 stofwisselingsprocessen een onmisbare rol. Dat bracht de Amerikaanse wetenschapper Bruce Ames op het volgende interessante idee: als er te weinig vitaminen of mineralen binnenkomen om alle processen te ondersteunen dan maakt het lichaam vast een strategische keuze om ze in te zetten voor alleen die processen die nodig zijn om de biologische motor te laten draaien, voor acute overleving dus. De enzymen die nodig zijn tot op latere leeftijd gezond te blijven worden in de wachtstand gezet.

De korte en lange termijn strategie van ons lichaam

Voor vitamine K is bijvoorbeeld aangetoond dat deze bij schaarste wordt ingezet om zijn belangrijke rol te vervullen bij de regulering van bloedstolling. Dit is een korte termijn keuze want zonder goede bloedstolling bloed je na een valpartij of een wond leeg. Maar voor de langere termijn is vitamine K juist erg belangrijk om overtollig kalk uit de vaatwanden te verwijderen (vermindert aderverkalking). Bovendien zorgt vitamine K ervoor dat er kalk in je botten ingebouwd worden (vermindert osteoporose). Dus het is goed mogelijk dat je jaren niets merkt van een chronisch vitamine K tekort. Totdat je na je zestigste opeens een heup breekt na een val van een keukentrapje door osteoporose. Het is wel zuur als je bedenkt dat je met aanvulling van deze vitamine in voeding of via supplementen dit lange termijn effecten eenvoudig kunt verminderen.

Terug naar de ADH, deze zijn volgens deze theorie dus te laag omdat deze berekend zijn op de bekende korte termijn effecten van vitaminen en mineralen, zoals het voorkomen van bloedingen bij vitamine K of het voorkomen van scheurbuik bij vitamine C. Er is geen rekening gehouden met de lange termijn effecten. Dat maakte voor mij in één klap duidelijk dat de ADH voor bijna alle vitaminen en mineralen te laag zijn.

Meten is weten,

Het us dus nog zinvoller om te meten wat het vitamine en mineralen niveau is in je bloed. Want als een arts je heeft verteld dat je waarden “ok” waren, betekent dat dus dat je niet binnenkort ziek wordt. Misschien zijn je waarden dan alsnog te laag voor een optimale stofwisseling op lange termijn en dus een goede gezondheid op latere leeftijd.

Als we langer gezond willen blijven, zullen die ADH normen naar boven moeten worden bijgesteld. Het zal nog wel even duren voordat alle wetenschappers en medische professionals het er over eens zijn wat de juiste norm moet worden voor alle vitaminen en mineralen. Lange termijn onderzoek duurt nu eenmaal heel erg lang. Daarom adviseer ik: wacht niet totdat de overheid deze wetenschappelijke inzichten heeft vertaald in nieuwe ADH’s, want dit kan nog wel tien jaar duren. Neem de regie voor je gezondheid op lange termijn zelf in handen. Laat je vitaminen en mineralen testen bij CheckYourself. Lees hier meer over onze laboratorium testen die je zonder arts online kunt bestellen.

*uit het bookazine: voeding vitaminen verjonging van lifeunlimited