Stress, bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad en daar is ook niets mis mee. Het helpt je om goed te presteren, maakt je alert en efficiënt. De stressreactie van het lichaam zorgt ervoor dat we goed om kunnen gaan met noodsituaties. Er ontstaat een chemische reactie in je lichaam waarbij stresshormonen worden aangemaakt. Het lichaam maakt de hormonen adrenaline en noradrenaline in de bijniermerg aan. Deze zorgen voor een verhoogde hartslag, hierdoor gaat het bloed sneller stromen en de spieren komen op spanning. Het lichaam is klaar voor een vlucht- of vechtreactie. Enkele minuten later maakt het lichaam cortisol aan in de bijnieren. Dit stresshormoon ondersteund het lichaam bij een stresssituatie, het zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt, door de extra glucose in je bloed zijn je spieren in staat om een fysieke inspanning te leveren. Een langdurige aanmaak van Cortisol put het lichaam uit en dan hebben we te maken met chronische stress.

Als je last hebt van acute stress dan heb je dat vaak zelf wel in de gaten. Bij chronische stress is dat anders. Je bent gewend geraakt aan de reacties van je lichaam en je hebt het vaak niet meer in de gaten. Hoe weet je dus of je last hebt van chronische stress? Het is belangrijk om goed te leren luisteren naar je lichaam. Iedereen is wel eens verkouden of krijgt griep. Maar als je lichaam meerdere reacties geeft dan is er een grote kans dat dit allemaal reacties zijn van chronische stress. Wanneer je geen actie onderneemt en tijdig ingrijpt dan is er een grote kans dat je uiteindelijk een burn-out krijgt.

Meer weten over stress en cortisolniveaus?

Tegenwoordig kun je eenvoudig en snel je eigen stress/cortisolgehaltes testen.
Veilig en comfortabel is je eigen huis. Benieuwd naar jouw stresswaardes? Onze cortisoltesten geven je al binnen enkele dagen een realistisch beeld.

Symptomen van chronische stress

Er zijn meerdere signalen die je lichaam geeft als je last hebt van chronische stress:

  • Stemmingswisselingen (je bent snel boos of verdrietig)
  • Slaapproblemen (problemen met in slaap vallen of doorslapen, of angstdromen)
  • Lusteloosheid (geen energie meer hebben en je hebt nergens zin in)
  • Slechtere lichamelijke conditie (verkouden, hoofdpijn, moe)
  • Seksuele problemen (impotentie en/of geen zin in seks hebben)
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtigheid
  • Besluiteloosheid (je vindt het moeilijk om hoofdzaken van bijzaken te scheiden)
  • Last van onzekerheid, minderwaardigheidsgevoel
  • Gedragsveranderingen
  • Je verliest je helemaal in je werk (geen tijd meer voor hobby’s en sociale contacten)
  • Je gaat meer fouten maken.
  • Maagklachten (buikkrampen, opgeblazen buik, diarree)
  • Slechte huid (puistjes, eczeem, psoriasis, koortslip)

Stress of burn-out klachten?

Test zelf of je stress-hormonen uit balans zijn.

Stress Test basis

89,99 € incl. btw

Geeft een indicatie van het stress niveau

Twee keer een cortisol en DHEA meting

Voor de test kun je zelf eenvoudig speeksel afnemen (i)

Geen verzendkosten


Meer informatie

24 uurs Stress Test

179,99 € incl. btw

Geeft inzicht in je stresscurve

6 Cortisol en 6 DHEA metingen

Voor de test kun je zelf eenvoudig speeksel afnemen

Geen verzendkosten


Meer informatie

Hormoon profiel

139,99 € incl. btw

Geeft inzicht in je hormoonbalans

Meting van 5 belangrijke hormonen: cortisol, DHEA, progesteron, testosteron en oestradiol

Voor de test kun je zelf eenvoudig speeksel afnemen

Geen verzendkosten

Meer informatie

Neem actie om je stress te verminderen

Als je meerdere signalen hierboven herkend dan is het tijd om actie te nemen. Om zekerheid te krijgen over je stresslevel, kun je dit meten met 1 van onze speekseltesten, zo kun je ook over een paar maanden je verbetering meten. Als uit onze test blijkt dat je stresslevel te hoog is ga dan in gesprek met je partner, vrienden en je huisarts en kijk hoe je het overzicht weer terug kan krijgen en je stress kunt verminderen.

Het is belangrijk om naar een paar punten te kijken:

Wat of wie bezorgd jou stress? Is het werkdruk, geldzorgen, problemen met je partner of familie. Zodra je weet waar die stress vandaan komt kun je ook gaan kijken hoe je dit kunt verminderen.

Hoe reageer je op de situatie? Vaak kun je niet meteen iets doen aan datgene wat jou stress bezorgd, je moet dan bij jezelf gaan kijken wat je aan jezelf kunt veranderen zodat jij er makkelijker mee kan omgaan.

Je kunt jezelf ook weerbaarder maken tegen stress. Door gezond te leven en te eten zorg jij dat je lichaam beter bestand is tegen stress. Je kunt bij ons een eenvoudige test bestellen die meet in je bloedwaardes of jij wel voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Ook helpt het om regelmatig te sporten, te mediteren, een mindfullness programma te volgen, op deze manier wordt je geest minder vatbaar voor stress.