Er wordt veel geschreven en geadviseerd over vetten. Over de verzadigde vetten of beter gezegd vetzuren en over de broodnodige onverzadigde vetzuren. Daarbinnen bestaat weer een onderverdeling in enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren. En binnen de groep van meervoudig onverzadigde vetzuren heb je dan onder andere de omega-3 en omega-6 en omega-9 vetzuren. Ik leg in deze blog uit waarom het nuttig is om je eigen vetzuren balans te laten meten en wat je daarmee kunt.

Onze vetzuren balans verstoort in westers dieet!
Het blijkt dat in alle geïndustrialiseerde landen met een westers dieet, mensen tekorten ontwikkelen in de opname van omega-3 vetzuren. Een tekort aan omega 3 vetzuren in verhouding tot omega 6 vetzuren geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Omega-3 vetzuren zijn plantaardig en komen voor in de zaden en bladeren van planten, zoals in lijnzaadolie, chia-olie en in mindere mate ook in walnootolie, koolzaadolie of  hennepolie, in de vorm van alfalinoleenzuur (ALA). In algen komen weer andere omega-3 vetzuren voor, de zogenaamde eicosapentanoidezuur (EPA) en docosahexaanzuur (DHA). Deze vormen de basisvoeding van vissen en daarom nemen veel mensen visolie of krill supplementen om extra in hun behoefte te voorzien.

Omega-6 vetzuren komen ook voor in planten en zaden en in veel dierlijke producten. In deze groep vinden we linozuur (LA), overwegend plantaardig en arachidonzuur (AA),overwegend dierlijk zoals in melk, vlees, kaas en eieren en Gammalinoleenzuur (GLA).

Omdat wij deze omega 3 en omega 6 vetzuren niet zelf kunnen maken in het lichaam, kunnen we gemakkelijk tekorten krijgen van deze essentiële vetzuren. Wat wij binnen krijgen is in hoge mate afhankelijk van de kwaliteit van wat we eten. En als je dan weet dat koeien steeds meer gevoerd worden met soja en mais, die een minder gezonde verhouding vetzuren bevatten dan vers gras dan kun je wel bedenken dat onze vetzuurbalans ook steeds meer uit evenwicht raakt. Dit is maar één voorbeeld waardoor ons vetzuurmetabolisme verstoort raakt.

Naast de structurele verstoring van het evenwicht van omega-3 ten opzichte van omega-6 is ook de verhouding tussen alle meervoudig onverzadigde vetzuren tezamen (MOV’s) en de verzadigde vetzuren verstoord. Daarbij is het aandeel transvetten (de slechte vetten) veel te hoog door alle bewerkte voeding uit de supermarkt, om nog maar niet te spreken over alle junkfood. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Op veel fronten levert de voeding die we uit de supermarkt halen vetzuren in verkeerde verhoudingen. Je moet best wat van voeding weten om te weten welke vetten voor jou goed zijn en welke je beter kunt laten staan. Er zijn studies die suggereren dat een gezonde vetzuren verhouding mogelijk nog belangrijker is om je risico op hart- en vaat aandoeningen te verminderen dan je cholesterol zo laag mogelijk te houden. Daarom adviseren wij om een vetzuren analyse te laten doen.

Wat levert de vetzuren analyse?
Met onze vetzurenanalyse  krijg je niet alleen een overzicht van je bloedwaarden van al deze verschillende vetzuren, je krijgt ook en vooral inzicht in de verhoudingen of ratio’s tussen deze groepen vetzuren. In de bijgeleverde toelichting wordt aangegeven of die verhoudingen bij jou gezond zijn. Ook worden suggesties gegeven met welke voeding je die ratio’s kunt verbeteren. Mogelijk moet je meer vette vis eten of supplementen slikken en wat minder chips, vlees of roomboter.

We horen vaak: eet minder verzadigde vetten en eet meer meervoudig onverzadigde vetzuren en daarbinnen zoveel mogelijk omega-3. Maar het is wel zo fijn om te weten wanneer het genoeg is. Want je hoeft ook weer niet roomser dan de paus te zijn. Als je vetzuren ratio’s binnen de streefwaarden liggen kan je namelijk best af en toe genieten van een lekkere biefstuk gebakken in roomboter. Daar is niets mis mee. Wij zeggen: Meten is weten! Daarmee wordt het veel concreter en dus eenvoudiger om gezonder te worden.  Doe een vetzurentest er verminder zo je risico op hart- en vaat-aandoeningen.